Spotify utsedd till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022 enligt Randstad Employer Brand Research
Som stolt Östgöte och tidigare alumni hos Linköpings universitet klappar det lite extra när LIU utses som Sveriges tionde mest populära arbetsplats via Randstads årliga undersökning. I samma lista rankas i topp Spotify, Ikea, Volvo och Ica. LIU tar dessutom hem första platsen på myndighetslistan.
I en artikel den 29 april Östgöta Correspondenten förvånas inte universitets prorektor Karin Axelsson över den höga placeringen. Då det tydligen ger resultat efter att de har arbetat mycket med delaktighet och engagemang i hela verksamheten. Kriterier där LIU rankas högt är, ett gott rykte och intressanta arbetsuppgifter. Det är många studenter som söker sig till LIU, då de har mycket god forskning på flera fakulteter och bra samverkan med samhället där dem aktivt arbetar med att nå ut med sina forskningsresultat och vad de gör i sin verksamhet.
Martin Sjögren som är ansvarig hos Randstad svarar att LIU har lagt mycket fokus på kompetensutveckling vilket har bidragit till en motiverande, engagerande och kunskapsdriven personalkultur. Det är en arbetsgivare som är eftertraktad av lärare, forskare och doktorander som söker en utvecklande och trivsam arbetsplats.
Men på plats nummer ett kom musiktjänsten Spotify som för första gången tar hem titeln Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Randstad Employer Brand Research – i denna årliga undersökning som visar på vilka arbetsgivare som är mest eftertraktade bland svenskarna.
Bolaget rankas bland annat högt när det kommer till kriterier som möjligheten att jobba på distans.
Katarina Berg, CHRO på Spotify säger att, det finns många utmärkelser som rankar attraktiva arbetsplatser, och det känns naturligtvis fantastiskt roligt att toppa den högst ansedda mätningen i Sverige.
Såhär svarade Katarina Berg vid prisutdelningen kring vad och hur dem haft sitt fokus.
Det som Spotify har gjort är att:
– de har varit pionjärer när det gäller flexibla arbetsformer. Spotify var tidiga med att införa jobb på distans vilket bidrog till att man kunde ställa om snabbt under pandemin. De har bevisat att det går att uppnå goda affärsmässiga resultat oavsett vart man bedriver sitt arbete.
– På Spotify får man arbeta kreativt precis i gränslandet mellan näringslivet, tekniken och populärkulturen. Det tror jag att många eftersträvar. Därtill vet jag att många har uppskattat hur Spotify har hanterat pandemin. Vi har haft ett tydligt fokus på mental hälsa och var snabba att implementera en Work From Anywhere-strategi. Vi har rustat såväl medarbetare som chefer att samarbeta i en mycket diversifierad och distribuerad organisation.
Grattis till Spotify och såklart Linköpings universitet. Ni lägger grunden för att fortsätta bygga ett framgångsrikt employer brand ert arbetsgivarvarumärke.
sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022:
- Spotify (ny)
- Ikea (1)
- Volvo Cars (4)
- AFRY (ny)
- Sveriges Television (ny)
- Ica (ny)
- Systembolaget (10)
- Ericsson (ny)
- Volvo Group (9)
- Linköpings universitet (ny)
Bakgrunden till årets upplaga av ”Randstad Employer Brand Research ” där över 4.600 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter. Undersökningen i sin helhet är världens mest omfattande oberoende undersökning inom employer branding, utförd av Kantar TNS på uppdrag av Randstad. Totalt djupintervjuas över 163 000 personer i 31 länder om sin inställning till landets 150 största arbetsgivare, sett till antalet anställda. I Sverige har ett representativt urval om 4 614 respondenter intervjuats om vad de värdesätter hos en arbetsgivare
Källa: Randstad och Östgöta Correspondenten