Värdet av emotionell intelligens i en digitaliserad värld
Varför emotionell intelligens?
När vi upplever omvärlden alltmer komplex och allt runt omkring oss går snabbare än någonsin, då ökar också kraven på oss som individer. Det innebär att vi behöver stärka vår emotionella stabilitet och aktivt arbeta för ökad motståndskraft. På så vis kommer vi orka arbeta, leva hållbart och njuta av livet – hela livet!
Kanske har du stött på det vanligare begreppet EQ? EI är ett vidare begrepp, emotionell intelligens är ett förhållningssätt som blir alltmer uppmärksammat i affärslivet och även på hemmaplan. Varför – jo enkelt förklarat då det är en del i hur vi uppfattar och ser på oss själva, i samarbete och hur vi fattar våra beslut.
Forskning visar att det är bra för oss människor att kunna uttrycka och sätta ord på våra känslor och tankar. När vi i allt större utsträckning använder oss av AI (artificiell intelligens), och digitala verktyg, har det också visat sig att vi faktiskt behöver träna mer på just EI. Som ex när chefen ska leda olika generationer både digitalt och i fysiska möten, har förmågan att vara nyfiken ett stort inflytande på hur väl man lyckas. Några känslomässiga förmågor som stimulerar detta är Empati och Flexibilitet, dessa tillför ett värde då det är betydelsefulla och värdefulla kompetenser kopplat till ökad självmedvetenhet, samarbete och hur vi fattar beslut i vårt arbetsliv och på hemmaplan.
Tänk på att det som kommer att göra ditt företag unikt är Du och människorna som jobbar där!
Nyfiken – vill du veta mer? Välkommen att kontakta vår konsult, Susanne Nordh